Thursday, March 4, 2010

sePetang B'kaYak

"semangat berkayak"

Arini sy n kengkawan g b'kayak kat Tasik Sek2...hal ini terjadi kerana,,lanjutan dari kelas abes awal..hehehe..sangat la excited kami nak g berkayak..bg sy,,da setahun lebih la sy xb'kayak..last kayak dulu pun mase kat matrik..sangat la penat berkayak ni,,lengan pun da tough skng...hehehe..mantoppp...(^_^)
Mase baru nak kayak 2,, rase sgt cuak kot..yela..mane xnye,,sy rase kayak 2 mcm xstabil je..klu jatuh dalam tasik tue,,wat malu je..org len xpernah jatuh,,kte plk jatuh..segan 2..so,,sy n mypartner(fana),,bertungkus lumus berkayak dengan baik..hehehe..akhirnye,,dapat la kami berkayak dengan selamat..huhu..rasa sgt seronok beriadah arini...keluar segale toksik dlm badan ni..(konon2 nye la...)hehehe...so,,layan pic la~~
kawasan Tempat berKayak


~~kami ber'pose'~~
antara gelagat2 mereka..hehehe
p/s : nak men kayak?? sorang RM5 shj~

Tuesday, March 2, 2010

Visit to IWK

Today,,bersamaan 2/3/2010,,I have an acedemic visit at Indah Water Konsortiun(IWK-Loji Rawatan Kumbahan)..Kami berangkat gi sane pada jam 2.30pm,,and sampai pada pukul 3.15pm..Masa sampai 2,,kami di sambut oleh En.Saoud,,beliau adalah salah sorg engineer IWK. Then,,after diberi penerangan serba sedikit mengenai loji tersebut,,kami pun dibawa bersiar2 di dalam kawasan loji itu untuk mengetahui kaedah2 yg digunakan bagi merawat sisa2 kumbahan yg datangnye dari kawasan2 perumahan..
Mengikut ape yg saya faham melalui visit ini,,terdapat 3stage dalam mengolah sisa2 kumbahan.. 1st stage ialah dimana proses pengasingan sampah sarap drpd sisa kumbahan(primary screen) yang masuk ke dalam loji rawatan tersebut..Then,,diteruskan dgn secondary screen,,where sand and gris is removed..

The second stage is aeration and clarifiers process..Aeration adalah proses pemendapan di mana solid particle akan mendap ke dasar tangki. While clarifiers pula adalah process penjernihan. Selepas itu,,air yang telah dirawat akan di alirkan ke perairan(sungai). Baki pepejal yang tertinggal pula akan dibiarkan termendap didasar tangki dan seterusnya di bawa ke stage 3.

Stage 3 adalah proses pengeringan baki pepejal yang masih tertinggal. Pengeringan ini dilakukan di dalam polymer tank..Kemudian,,sludge dimampatkan utk dibuang secara selamat..=p

p/s : air terawat selamat disalurkan ke dalam sungai dan sludge sesuai dijadikan soil conditioner utk tanaman hiasan.

Monday, March 1, 2010

Public Holiday!!

Ekceli, cite ni da lame da..
mase cuti sem ari 2..xde mase nak update blog..
2 yg xdpt nk share cite ni cepat2..huhu
so now I wan 2 share with you bout my experience..
mase cuti CNY ari 2,,i went to Gunung Ledang wif my family..
tapi...kami xdapat bermandi-manda d'sane,,coz,,
terlalu ramai umat manusia..
agak sedih di c2..huhu
kereta kene park kat luar kawasan gunung 2..
so klu nak mandi jgk kat air terjun 2,,kte kene mandi peluh dulu..
so,,kami pun berangkat pulang sahaja..
but,,b4 that,,kami singgah Asahan je,,
Asahan 2 tempat air terjun gak,,tapi xbest sgt kat c2..
coz air die cetek dan xbyk air,,byk batu je..=(


Jem yg Melampau!!..bout 10km kereta bergerak sgt slow..

(first2 igt ada excident,,tapi rupenye jem sbb nak masuk ke Gunung Ledang)

p/s : jgn la pegi ke tempat berkelah mase public holiday..huhu..