Thursday, November 18, 2010

Qorban Story

Salam readers,,

Semalamkan hari raya Qorban,,
Fatin pun tak lepas peluanglah,,
pergi tengok orang sembelih lembu tau,,
tahun ni,, kat kampung fatin,,
ada 4 ekor lembu yang dikorbankan,,
tapi family fatin tak buat korban tahun ni,,
so fatin g tengok lembu disembelih kat surau depan rumah je.. ^_^

Aktiviti menyembelih lembu sedang di jalankan..
nasib baek lembu itu tak berang,,
kalau tak,, mesti fatin kene kejar coz fatin pakai baju kurung merah..huhu


Lembu telah selamat di sembelih,, ^_^
itu sahaja picha untuk proses sembelihan tahun ini,,
fatin tak tengok proses yang laen,,
panaslah,, terus balik lepas tgk satu da kena sembelih..huhu..
bajet macam puteri lilin..huhu

 cuba u'ols teka,, air apakah ini?..huhu..
ok..ok.. kesian korang nak teka2 ni..
meh fatin bagitau je air apakah ini,,
ini adalah air paip kat rumah fatin pagi ini..
nampak macam air tea kan??. xpun macam air asam jawa..huhu..
geram nye,, nak cuci muka and gosok gigi pun macam tak lalu,,wekk..
nak mandi pun sama..
geramnye air kotor macam ni,,
semalam petang air tak ada,, pagi ini pula,,
air keroh.. T_T
sengsara wooo..

ok lah..
stop here.. ^_^




Wednesday, November 17, 2010

Selamat Berkorban

Salam Readers..


Di pagi hari raya ini,,
fatin nak wat entry laju2 lagi,,hehe...
Fatin nak ucapkan
"Selamat Hari Raya Aidiladha"
Maafkanlah diri ini adai terkasar bahasa..
Marilah kita sama2 menghayati erti pengorbanan yang sebenar.. 
^_^


Jom join contest fatin, click here contest i love mymum


Tuesday, November 16, 2010

Apa Erti Sayang?

Pada suatu pagi di satu sekolah menengah, ada seorang pelajar bertanya pada seorang guru yang sedang mengajar. Ketika itu, guru tersebut sedang menyentuh mengenai kasih dan sayang secara am .
Dialog di antara pelajar dan guru tersebut berbunyi begini :
Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang?. Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?
Cikgu : Oh, awak nak tahu ke?.Emmm...baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye...mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.
Pelajar : Baiklah...apa yang saya harus buat?
Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan kamu, pilih mana yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yang PALING cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.
Pelajar : Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh.
Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya.. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.
Cikgu : Mana rumput yang cikgu suruh petik?
Pelajar : Oh, tadi saya berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang , saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.
Cikgu : Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat perhubungan tersebut. Dan ingatlah orang yang kita sayang itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada MULAnya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi. KECUALILAH jika perhubungan tersebut tak boleh diselamatkan lagi, maka barulah kita mulakan sekali lagi. Maka sayangilah orang yang berada di depan kita dengan tulus dan ikhlas....

Moral of d'story : Kita perlulah hargai apa yang kita ada sekarang.. Janganlah melatakan harapan yang terlalu tinggi pada seseorang. Sesungguhnya,, mereka adalah yang terbaik buat kita. U'ols pernah dengar tak pasal "Sayangi orang yang menyayangi kita lebih baik dari menyayangi orang yang kita sayang". So,,renung2kan lah.. ^_^

Sumber : tak ingatlah amek kat mana. Yang pasti,, story ni ada kat myfolder.


Jom join contest fatin, click here Contest I love Mymum