Wednesday, March 24, 2010

Sekadar Berpesanan

Dua hari lepas saya ada terbace mengenai ENERGI CINTA dekat flyers Raudhah Tribune oleh PMS UiTM. Ia amat menarik hati saya.So,,saya nak share dengan anda sume.. Sharing iS Caring.. (^_^)
-
Pernahkah anda menatap orang-orang yang anda sayang saat mereka sedang tidur? Kalau belum, cubalah sekali tatap wajah mereka saat mereka sedang tidur.
-
Perhatikanlah ayah anda saat beliau sedang tidur. Sedarilah, betapa badan yang dulu kuat dan gagah itu kini semakin tua dan lemah, rambut-rambut putih mulai menghiasi kepalanya, kerut merut mulai terpahat di wajahnya. Orang inilah yang tiap hari bekerja keras, membanting tulang mencari rezeki untuk kita, asal perut kita kenyang dan pendidikan kita lancar.
-
Sekarang, beralihlah....Lihat ibu anda pula.. Hmmm...kulitnya mulai berkedut dan tangan yang dulunya halus membelai-belai tubuh bayi kita itu,, kini kasar kerana menempuhi kehidupan yang mencabar demi kita. Orang inilah yang tiap hari menguruskan keperluan kita, kerana rasa kasih dan sayang, tapi sayangnya itu sering kita salah ertikan. Cubalah menatap wajah orang-orang yang kita cintai..sayangi itu..
-
Rasakanlah perasaan yang pelbagai sesudahnya. Rasakanlah energi cinta yang mengalir perlahan-lahan saat menatap wajah mereka yang terlelap itu. Rasakanlah getaran cinta yang mengalir deras ketika mengingat betapa banyaknya pengorbanan yang telah dilakukan mereka itu untuk kebahagiaan kita. Pengorbanan yang kadang-kadang tertutupi oleh salah faham kecil yang entah kenapa selalu saja nampak besar.
-
Secara ajaib Tuhan mengatur agar pengorbanan itu akan tampak lagi melalui wajah-wajah jujur di saat mereka sedang tidur. Pengorbanan yang kadang melelahkan serta memenatkan,, namun enggan mereka ungkapkan. Dan ekspresi wajah ketika tidurlah yang membantu untuk mengungkapkan segalanya.
-
Tanpa kata, tanpa suara dia berkata.."betapa lelahnya..penatnya aku hari ini". Dan penyebabnya lelah dan penat itu,,untuk siapa dia berpenat lelah?? Tak lain adalah...KITA..
-
Resapilah kenangan2 manis dan pahit yang pernah terjadi antara kita. Rasakanlah betapa kebahagiaan dan rasa terharu seketika menerpa jika mengingat itu semua.
-
Bagi yang masih berpeluang menatap ayah dan ibu..haragilah masa bersama mereka. Andai mereka sudah tiada.. Sentiasa doakan kesejahteraan mereka di sana..

p/s : Al-Fatihah buat Allayarham Rosli b. Md Isa yang kembali ke Rahmatullah pada 2.3.1990..
semoga Roh beliau dicucuri rahmat.
Sungguh cepat masa berlalu,,20thn sudah ayah pergi..=(

No comments: