Tuesday, March 2, 2010

Visit to IWK

Today,,bersamaan 2/3/2010,,I have an acedemic visit at Indah Water Konsortiun(IWK-Loji Rawatan Kumbahan)..Kami berangkat gi sane pada jam 2.30pm,,and sampai pada pukul 3.15pm..Masa sampai 2,,kami di sambut oleh En.Saoud,,beliau adalah salah sorg engineer IWK. Then,,after diberi penerangan serba sedikit mengenai loji tersebut,,kami pun dibawa bersiar2 di dalam kawasan loji itu untuk mengetahui kaedah2 yg digunakan bagi merawat sisa2 kumbahan yg datangnye dari kawasan2 perumahan..
Mengikut ape yg saya faham melalui visit ini,,terdapat 3stage dalam mengolah sisa2 kumbahan.. 1st stage ialah dimana proses pengasingan sampah sarap drpd sisa kumbahan(primary screen) yang masuk ke dalam loji rawatan tersebut..Then,,diteruskan dgn secondary screen,,where sand and gris is removed..

The second stage is aeration and clarifiers process..Aeration adalah proses pemendapan di mana solid particle akan mendap ke dasar tangki. While clarifiers pula adalah process penjernihan. Selepas itu,,air yang telah dirawat akan di alirkan ke perairan(sungai). Baki pepejal yang tertinggal pula akan dibiarkan termendap didasar tangki dan seterusnya di bawa ke stage 3.

Stage 3 adalah proses pengeringan baki pepejal yang masih tertinggal. Pengeringan ini dilakukan di dalam polymer tank..Kemudian,,sludge dimampatkan utk dibuang secara selamat..=p

p/s : air terawat selamat disalurkan ke dalam sungai dan sludge sesuai dijadikan soil conditioner utk tanaman hiasan.

No comments: