Friday, March 18, 2011

Bermalam di katil seorang LELAKI

Assalamualaikum
Selamat Sejahtera myLOVELY readers..


Ekceli,,entry kali ini fatin nak share dengan u'ols tentang sebuah kisah yang boleh menjadi panduan kepada kita semua. Fatin amek cerita ini dari FB. Hope zaman sekarang pun masih ada lah lelaki seperti ini.


Kisah berlaku waktu satu rombongan guru pelatih membuat rombongan ke tempat bersejarah. Bila sampai ke tempat yang dituju para guru pelatih mendapati tempat tersebut merupakan satu yang tidak pernah dikunjung oleh sesiapa…lengang, sepi!

Maka guru pelatih bermula turun untuk melihat kesan sejarah yang ada di tempat tersebut. Pada permulaan, mereka berkumpul bersama melihat kesan sejarah yang ada. Lebih kurang sejam selepas itu mereka berpecah menuju ke tempat sejarah yang mereka sukai.

Nak jadi cerita, seorang guru pelatih perempuan yang begitu tekun mencatit dan mengarang maklumat yang ada pada kesan sejarah tersebut, tanpa disedar,dah tertinggal. Yang trainer pulak ingat semua cikgu-cikgu dah ada dalam bas, so mereka bertolak untuk balik.

Cikgu pelatih yang tertinggal tu mula gabra…menjerit sekuat hati, cemas giler panggil kawan-kawan dia dan pelatih yang lain. Tapi hampa. So dia tekad berjalan nak keluar dari tempat berkenaan menuju ke kampung berdekatan. Sejam berjalan tetapi masih tidak menjumpai sesiapa. Startlah letih dan menangis panggil mak ayah.

Pusing pusing nampak satu pondok kecik berdekatan dengan tempat tu. so dia pegi ketuk pintu. Keluar seorang pemuda anggaran umur linkungan lewat 20an dan bertanya: siapa kamu? Jawablah cikgu tadi yang dia tertinggal bas rombongan, dan tak tahu nak pulang.

Berkatalah lelaki tadi bahawa tempat yang ingin ditujunya berletak di selatan dan tempat mereka berada di utara, dan tempat tu memang tak didiami sesiapa. Maka menangislah cikgu tadi bagai orang hilang akal… Disebabkan kesian, lelaki tu menyuruh cikgu tadi bermalam dipondok dia je sementara tunggu subuh untuk di hantar pulang.

Cikgu tu disuruh tidur atas katil lelaki tersebut manakala lelaki itu tidur atas lantai berhamparkan kain je dan ambil sehelai kain lain digantung sebagai pengadang tempat tidur antara dia dan cikgu tu. Lelaki tadi duduk dipenjuru pondok dan membaca buku. Yang cikgu tu tutup seluruh badan dia ngan kain gebar menahan menangis dek takut dan tak henti matanya mengawasi lelaki misteri tu.

Tiba-tiba lelaki tu tutup buku dan pergi kat lilin yang menyala dan membakar jarinya satu persatu. Cikgu tadi apalagi, bertambah kecut perut takut kerana berfikir bahawa lelaki tersebut mengamalkan ilmu songsang.. mengeletar giler maut… Maka kedua-duanya tidak tidur sehingga pagi… Bila menjelang pagi lelaki tersebut menghantar cikgu tadi ketempat asalnya.

Bila dah sampai rumah, cikgu tadi pun menceritakan apa yang terjadi kat mak bapak dia. Bapak cikgu tu dengan seribu satu persoalan mengesyaki sesuatu berlaku, sebab tengok anak dia nampak sakit, pucat lesi dan takut amatlah sangat. Si bapa pun pergi ke tempat yang dimaksudkan anaknya tu. Menyamar sebagai pemburu yang tersesat dan bertanya tempat tuju. Dalam hati si bapa tadi hairan tengok jari jari tangan lelaki tadi berbalut dan bertanya kenapa…

So lelaki tu pun cerita bahawa dua malam lepas datang seorang perempuan cantik elok paras rupa untuk tumpang bermalam dipondok beliau. Dan sudah tentu pada ketika itu syaitan iblis sudah berada bersama mereka. Disebabkan takut terjadinya perkara yang tidak diingini berlaku, beliau membakar jarinya satu persatu supaya dapat menghindarkan diri dari berfikir memperkosa perempuan tersebut.

Mendengar penerangan lelaki tersebut si bapa mempelawa lelaki berbalut jari itu datang kerumahnya dan berhajat mengahwinkan anaknya kepada lelaki tersebut.., tanpa pengetahuan lelaki tu yang bahawasanya perempuan yang akan dikahwininya adalah perempuan yang menumpang tidur di katil nya 2 malam yang sudah…

MORAL CERITA :

Apabila kita nak lakukan dosa, cubalah kita letakkan tangan kita di atas api. Jika kita mampu menahan kepedihan api tanpa rasa sakit, lakukan dosa tersebut TETAPI jika kita tak mampu.

Ingatlah bahawasanya api di dunia ini telah di hilangkan bisa neraka selama beribu2 tahun baru diletak di dunia ni, dan cuba kita bayang dan rasakan kepedihan api sebenarnya iaitu Api Neraka..


Sama-samalah kita berfikir ke arah kebaikan,,
Sharing is Caring
Till Then
^_^


20 comments:

forever love said...

awl ny die update entry.. hihihi

wah! bgs nya die.. ingt dosa pahala..

atq harap.. atq pun selalu ingat dosa pahala...insyaAllah

wa khairul onggon said...

Bahagia siapa yg dpt lelaki yg sebegitukan.. Akhir zaman ni mcm2 godaan dan jika menurut hawa nafsu tu yg terjerumus ke lembah yg hina :P

misz FaTiN said...

Forever love : sesekali apa salahnya..huhu..

hope kisah ni bole jd panduan buat kita semua..

misz FaTiN said...

wa khairul onggon : betul tue,, sgt beruntung sesiapa yg dpt laki mcm tue.. ^_^

~Kirin Selama Perak~ said...

alangkah bagusnya mendapat sifat seperti lelaki tersebut.siap dapat jodoh lg.DIA MAHA BESAR.
:)

forever love said...

hehehe.. tp bukan akk mmg sllu update pagi2 ke.? hihi

insyaAllah...

PzY said...

pandai laki 2 tackle ati bapak that gurl..huhuhu

MIMIE AIZA said...

betul2 berlaku ke ni? kalau betul2 memang bertuah badan

Raji berkata said...

bagus lelaki nih..
kalau dia tak dapat tahan api di dunia tu masakan dia sanggup utk menahan api di akhirat kelak.. T.T

misz FaTiN said...

forever love : selalu ea?..ye kot..huhu..;p

misz FaTiN said...

~Kirin Selama Perak~ :
tue la pasal.. lets b like the guy.. :)

misz FaTiN said...

PzY : apa kata ko try wat mcm die.. huhu :)

misz FaTiN said...

MIMIE AIZA : betul2 belaku o not,tak pasti la.. tp,, mmg sgt bertuah if dpt guy like that.. :)

misz FaTiN said...

Raji berkata :
betul tue,, api kat dunia ni,, baru sikit je panas die..so,, renung2 kan..

forever love said...

yup.. sebab selalu terjah blog akk pgi2..

aleen aiden said...

wahh...mana nak cari lelaki sebegitu ye?hu3

bantalbucuk said...

terharu bila baca kisah ni..susah nak jumpa laki macam tu sekarang ni kan fatin..

Trah Assan said...

Ya Allah , kalau lah masih ada lelaki macam tu sekarang ni :'))

misz FaTiN said...

aleen aiden & Bantalbucuk:
zaman sekarg sukar mencari yg terbaek.. so, kena byk2 kan berdoa supaya kita akan berjumpa dgn org sesuai dan baek.. ^_^

misz FaTiN said...

Trah Assan :
harap2,, masih adalah lelaki seperti itu.. :))