Friday, December 24, 2010

rahsia AIR MATA wanita

Suatu ketika, seorang anak bertanya kepada ibunya, "Ibu, mengapa ibu menangis?"
Ibunya menjawab, "Sebab ibu adalah perempuan, nak." "Saya tak mengerti ibu," kata si anak. Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat. "Nak, kau memang tak akan mengerti…"


Kemudian si anak bertanya kepada ayahnya. "Ayah, mengapa ibu menangis?" "Ibumu menangis tanpa sebab yang jelas," sang ayah menjawab. "Semua perempuan memang sering menangis tanpa alasan."


Si anak membesar menjadi remaja, dan dia tetap terus bertanya-tanya, mengapa perempuan menangis? Hingga pada suatu malam, ia bermimpi dan bertanya kepada Tuhan, "Ya Allah, mengapa perempuan mudah menangis?" Dalam mimpinya ia merasa seolah mendengar jawapannya:


"Saat Ku ciptakan wanita, Aku membuatnya menjadi sangat utama. Kuciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun juga bahu itu harus cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur."


"Kuberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan bayi dari rahimnya, walau kerap berulangkali menerima cerca dari si bayi itu apabila ia telah membesar."


"Kuberikan keperkasaan yang akan membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah saat semua orang sudah putus asa."


"Ku berikan kesabaran jiwa untuk merawat keluarganya walau dia sendiri letih, walau sakit, walau penat, tanpa berkeluh kesah."


"Kuberikan wanita perasaan peka dan kasih sayang untuk mencintai semua anaknya dalam kondisi dan situasi apapun. Walau acapkali anak-anaknya itu melukai perasaan dan hatinya. Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada anak-anak yang mengantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat didakap dengan lembut olehnya."


"Kuberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya melalui masa-masa sulit dan menjadi pelindung baginya. Sebab bukannya tulang rusuk yang melindungi setiap hati dan jantung agar tak terkoyak."


"Kuberikan kepadanya kebijaksanaan dan kemampuan untuk memberikan pengertian dan menyedarkan bahwa suami yang baik adalah yang tak pernah melukai isterinya. Walau seringkali pula kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami agar tetap berdiri sejajar, saling melengkapi dan saling menyayangi."


"Dan akhirnya, Kuberikan ia air mata, agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus kepada wanita, agar dapat ia gunakan bila masa pun ia inginkan. Ini bukan kelemahan bagi wanita, kerana sebenarnya air mata ini adalah "air mata kehidupan."

 
moral : Jangan memperlekehkan AIR MATA wanita




creadit to : Pelangi

34 comments:

Mohd Fitri said...

saya sayang emak. :)

misz FaTiN said...

mohd fitri : bagus la syg mak kamu.. moga jd ank yg soleh.. ^_^

CahayaCintaIlahi said...

wah..brsyukur kan di lhirkn sbg wanita...yep..air mta tu bkn sbb kte lemah...atau nk mintak smpati..tp air mata tu la penawar..air mata tu la keajaiban... tanx for info misz fatin.. ;))

Kasim Ahmad said...

Tersentuh hati..

ejulz said...

rahsia AIR MATA lelaki?

misz FaTiN said...

cahaya cintailahi : erm.. betul,, so,,jgn malu untuk mengeluarkan air mata..^_^

misz FaTiN said...

kasih ahmad : dah tersentuh ati 2,, nanges x?..hehe

misz FaTiN said...

ejulz : air mata lelaki?.. xtau la.. cuba ejulz cari pula..hehe

♥cik fyza ♥ said...

love mum very much2 kn~ hihi ^^,

Enna Banana said...

ouhhhh ur entry kalini sangat touched okay! enna plak tetiba cam nak nangis, awak nih..

misz FaTiN said...

cik fyza : i love mymum 2.. mmmuuuaaaahhh.. ^_^

misz FaTiN said...

enna : tau xpe.. fatin mse 1st baca dulu rasa nk nangee jgk.. heee.. :)

nora said...

tetiba rindu kat mak

wuaaa nak nangis T_T

Liquid said...

betui3 uhu

misz FaTiN said...

nora : sabar ye.. xmo sedih2.. smile..^_^

misz FaTiN said...

liquid : so,,jgn nkl2 ngn ur mum..^_^

farah. pa'in. achik. ain .mOk . said...

yeay~~
airmate tuk kite luahkan perasaan.
bukan sbb pompuan lembik;)

forever love said...

sy selalu menangis tbe2..haha..ciwekkn.?

NOOR FATIN said...

setuju sgt2 dengan kata2 aten!

rizwan's sweetheart said...

kalau fda cakap hobi fda menangis macam ne pulak tu yerk?

ANATI SOKI said...

begitu tinggi nilainya seorang wanita.. nice entry!!

lolitasinta said...

hukhuk . tacink meyhh ;DD

E.d.Y said...

air mata lelaki macam mana lak?

misz FaTiN said...

pain syg : btol..btol..btol.. so,, jgn perkecilkan girl yg nanges.. :)

misz FaTiN said...

forever love : xpela slalu nanges.. nanges kira 1 terapi juga.. kita leh dpt cuci mata dgn nanges.. :)

misz FaTiN said...

noor fatin : heeee.. ^_^
tp,, en3 ni bkn fatin yg tulis,, fatin tlg share kan je.. :)

misz FaTiN said...

fda : nape jadikan menanges sbg hobi pula?.. fda sensitif sgt ea?.. ^_^

misz FaTiN said...

Anati Soki : fatin stuju.. tengs.. :)

misz FaTiN said...

lolitasinta : tacink..tacink..tacink.. :(

misz FaTiN said...

edy : air mata laki?.. xtau la pula..heee,, ;p
edy kan laki,, mst tau kan.. hehehe

ahsfantasy24 said...

indahnya kita bila dijadikan
seorang wanita... ^^<

E.d.Y said...

xtau la...air mata lelaki lg mahal dari air mata pompuan kan..hehe

misz FaTiN said...

ahsfantasy24 : btol 2,, sgt indah.. bertuah dijadikan seorg wanita.. ^_^

misz FaTiN said...

Edy : act,, bukan mahal ea air mata laki 2.. fatin rasa,, laki ego,, sbb 2 susah nak nanges..hehehe.. ;p